Přibývající počet hostů, kteří vlastní elektromobil, nutí provozovatele hotelů a pensionů zřídit dobíjecí stanice pro své hosty.
Jaké důležité věci nesmí provozovatelé hotelů a pensionů při volbě dobíjecí stanice opomenout?
S možností přefakturace spotřebované elektřiny zákazníkovi se váže povinnost tzv. MID elektroměru, kterým by měla být dobíjecí stanice vybavena. Jedná se o elektroměry s MID certifikací, která je potřeba pro fakturační měření.
V současné době je stále běžné se setkat s elektromobily, které využívají k nabíjení starší typy koncovek - Yazaki či Chademo. Takoví uživatelé elektromobilu by dobíjecí stanice s integrovaným kabelem nemohli použít. Všichni uživatelé elektromobilů si vozí s sebou svůj nabíjecí kabel, pro hosta to tedy znamená jen nutnost zapojit si svůj nabíjecí kabel do dobíjecí stanice. Ideálním řešením se jeví dobíjecí stanice o dvou dobíjecích bodech, a to jeden se zásuvkou a druhý s integrovaným kabelem (typ Mennekes 2)
Dobíjecí stanice v ubytovacích zařízeních by měly být vybaveny modulem pro řízení výkonu, aby provozovatel neplatil velké poplatky za vysokou hodnotu hlavního jističe či za nadbytečný rezervovaný příkon.
Na rozdíl do uživatelů elektromobilů ocení provozovatel ubytovacího zařízení aplikaci ve webovém rozhraní, která umožní snadnou orientaci. Pozor je třeba si dávat na možnosti jazykových mutací, kdy není samozřejmostí rozhraní v českém jazyce.
Samozřejmostí je vybavení dobíjecí stanice vhodnou autentizační funkcí. Stažení aplikace na chytrý telefon včetně případné platby přes platební bránu není zpravidla pro hosty příliš komfortní. Doporučujeme dobíjecí stanice vybavené RFID funkcí. V takovém případě postačí, pokud recepční předá hostovi při check-in kartičku či čip, pomocí které se konkrétnímu hostovi dobíjecí stanice zpřístupní. Recepční následně v aplikaci pro dobíjecí stanici od daného výrobce jednoduše přiřadí jednotlivá dobíjení konkrétního hosta a následně host (většinou při check-out) zaplatí za svou spotřebovanou elektřinu.
Zpravidla by u hostů ubytovacích zařízení měl být dostatečný výkon 11 kW (3 x 16A), jelikož hosté mají čas dobít svá vozidla přes noc, není třeba tedy dimenzovat výkon na 22 kW či na ultra rychlé dobíjecí stanice. Rozvod kabelů je však vhodné uzpůsobit pro výkon 22 kW na jeden dobíjecí bod, jelikož se jedná o velmi malý rozdíl v nákladech oproti rozvodům na výkon 11 kW.
Podle velikosti ubytovacího zařízení je samozřejmě třeba zvážit, kolik dobíjecích bodů bude k dispozici. I v případě malých pensionů může být vhodným řešením dobíjecí stanice o dvou dobíjecích bodech na jednom zařízení. Častým požadavkem budou také stojanová řešení vhodná pro volná prostranství. Provozovatel by s ohledem na aktuální spotřebu, současnou distribuční sazbu atd. měl zvážit volbu distribuční sazby C27d určenou pro elektromobily. Pro tuto distribuční sazbu je potřeba pro odběrné místo splnit celou řadu podmínek, a to někdy i podle konkrétních podmínek jednotlivých distributorů. V případě více dobíjecích bodů je vhodné, aby dobíjecí stanice byly vybaveny možností dynamického řízení zátěže (load balancing) mezi jednotlivými dobíjecími body.
Je dobíjecí stanice určená pro hosty ubytovacího zařízení veřejnou dobíjecí stanicí? Není. Dobíjecí stanice určená jen pro hosty či zaměstnance ubytovacího zařízení není veřejnou dobíjecí stanicí.